Nädalavahetus ehk lustime taas

Olime plaaninud selle nädalavahetuse kulutada antikvariaate mööda konnates. Meil oli ees terve nimekiri poodidest, mida paanisime külastada. Aga õpetaja Virve pane meie pähe idanema idee, minna hoopiski Tamperesse. Nii tegimegi. Peale seda kui olime oma avamatu aknaga toas umbsete peadega ärganud, leidnud majapealt ainukese akna avamise lingi, selle ärandanud, avanud vajaliku avtäite hädavajalikule hapnikuallikale, sõime hommikust ja ostsime netis bussipileti ning suudusime bussile. Ainus mida polnud, ega tulnud oli buss. Peale pisut hämmeldunud ja närvilist tuhnimist netiavarustes selgus, et Onnibuss on nii peps ja vahel ei peatu bussijaamas vaid mingi suvalise posti juures. Nutt ja hala. Ostsime uues piletid, sest ega rikkal pisar silma tule.

Tamperesse jõudsime lõunaks. Bussijaamad asuvad, siin vist kõik enamast linnade keskel, sest just keskusesse me sattusime Kohe jalutuskäigu kaugusel oli kaubanduskeskus, mis aitas kustutada tekkinud nälja. Ilm oli vapustavalt soe ning Tamperesse tulek tundus ainuõige otsus. Võtsime oma lõuna ning istusime sooja päikesevanni Tamperet  läbiva Tammenkoski kanali ääres. Kohe sai selgeks, et Tampere on olnud tööstuslinn, sest kanali mõlemal kaldal oli rohkel 19 sajandil ehitatud punasest tellisest tööstushooneid. Ajalugu vaadates selgus, et Tampere oli 19 sajandi lõpuks kasvanud suurimaks tööstuslinnaks terves Soomes. Siin oli paberivabrik, puuvilla vabrik, siin on toodetud pikalt jalatseid ning Nokia elektroonikat. Siin on ülikool ja palju välisüliõpilas, palju juugendit, ilusat linnapilti, parke, jalakäijate silde üle kanali, kaunilt ja funktsionaalselt korrastatut tööstushooneid, uusi kaubanduskeskusi, mõned muusemid, Sörkänniemi lõbustuspark jne.
Ei teagi, mis vabrik see oli

Tamperen Kauppanhalli - ehit 1901, arh Hjalmar Aberg

Tampere Vanha Kirko - ehit 1825

Tammerkoski kanal, mille mõlemat kallast palistavad vabrikud

Tampereen Tuomokirkko - ehit 1902-07, arh Lars Sonck

Kuigi ilm oli soe puhus üsna arktilise moega tuul, sest Tampere on kahe suure järve vahel ning põhjapoolsema poolt puhus linna suunas üsna tugevad iilid. Nagu enamik Tamperelasi, tegelesime ka meie ohtralt istumise ja vedelemisega mõnes soojas, tuulevarjulises kohas, varustatuna karastusjookidega,  näod keeratuna päikese suunas. Õhtuks olime saanud on põhjamaiselt kaamed näod üsna punakaks.
Turistid Inga ja Mirjam

Istume ka
Pühapäeva hommikul ärkasime pideva värske õhujuurdevoolu tõttu öötundidel palju värskemate peadega. Hommikusöögilauas sai saksa piigadega läbi arutatud hommikuste vannitoa protseduuride järjekorrad. Kui on ikka seitse naist majas ja nad kõik tahavad hommikul välja minna siis kahest vannitoast jääb väheks. Õnneks selgus, et ärkame kõik paarikaupa ning iga paar umbes tund eelmisest hiljem.

Tänaseks meelelahutuseks olime valinud antikvariaadid, mis on avatud pühapäeviti jaja Hämeen Linna kindlus. Antikvariaatidest oli täna lahti siiski ainult Suomen Kasarmin Aarteet. Tegime seal kiire tiiru ja lasime jalga, sest Soome hinnad on lihtsalt nii krõbedad, et ka lihtne silmanuumamine ajab silma märjaks.

Eilne soe ilm oli nagu ennustus lubanud, muutunud üsna külmaks. Päike oli soe aga tuul taas arktiline. Jalutasime kiirelt linnusesse. Võrreldes Turkuga on Hämeen Linna ikka kahvatu. Siine kindlus on ilmselgelt mingil ajaperioodil seisnud varemetes, sest omaaegsest krohvist on alles täpselt 1 ruutmeeter. Linnus on mitmeid kordi põlenud. Viimase restureerimise käigus pole vaeva nähtud seinte uuest krohvimisega ning mitmetes ruumides on jäetud ka kahjustuste hulga demostreerimiseks, võlvid õlesse ehitamata. Mis siin linnuses aga on, on vanimad kivimüürid terves Soomes, pärinedes 13 sajandi lõpust. Meie vanim ehitis on Päide kirik, mõnel väitel Valjala kirik. Samuti 13 sajandi lõpukümnendid.
Suurtükitorni uus katus

Müürid, mis pärinevad 12 saj lõpust

Moodne trepistik 60ndatest

Lapike ehitusaegset krohvi kirjutaja eluruumis

Pagaritöökoda - mantelkorstnaga küpsetusahi

Linnuse piletiga ühes lunastasime militaarmuuseumi pileti. Sealne arsenaal koosnes peamiselt umbes 10-20 km kaugusele tulistavate, eri ajastustest pärit kahuritest. Mõningal määral sai aimdust kogu Soome sõjanduse ajaloost, alates püssirohu jõudmisest Euroopasse.

Siinkohal meie jaks ja ind rauges ning võtsime kõige otsema suuna koju väsinud jalgu puhkama. Õhtusöögi eel tekkis kitsas köögis kerge rüselus. Samuti olid mõlemad vannitoad pidevalt hõivatud ning sealt kostis ohtrat veesolinat ja usinat föönitamist. No on alles elu.

Populaarsed postitused sellest blogist

Tihe tööpõld

Vappupäivä ehk lustime taas vol n